Jumaat, November 05, 2010

My First Choc Moist Cake. :-) Mashita !

Shyima Cikai's Bakery . Kekeke. Mimpi.

Hahaha...Gumbiranya dalam hati ni...Masakan tidak..Shyima ni baru je berjinak-jinak dalam bidang bakery ni..Kalau takat dalam game Baking Life kat FB tu, memanglah Shyima dah pakar..Level 55 setakat entry ini ditulis..Hehehe..Sorry telah terbangga diri..

Kedai aku. Dalam Baking Life kat FB je la..huhuhu

Hurm..tadi Shyima dengan pantasnya mencari resepi dari Internet dan terus print...Pas tu Shyima pun start membuat kek seperti resepi di bawah..:


CHOC MOIST CAKE
Bahan-bahan ( 21 x 21 cm )
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu kecil baking powder
  • 2 cawan gula halus
  • 4 biji telur gred A
  • 250 gm buttercup
  • 2 sudu kecil esen vanilla
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1 cawan air panas
  • 1/2 cawan susu cair
Cara-cara
  1. Masukan serbuk koko,gula halus dan air panas dan jerangkan atas dapur dgn api yang kecil sambil dikacau rata dan berkilat sejukan dan tuangkan susu cair kacau rata dan ketepikan.
  2. Pukul butter dan gula hingga kembang dan masukan telur sebiji-sebiji,vanilla di gaul rata dan ayak tepung dengan baking powder 3 x baru masukan tepung berselang selikan dengan pes coklat tadi dan digaul hingga rata-rata,
  3. Masukan dalam loyang 9 x 9 dan bakar selama 1 jam pada suhu 180 darjah api atas bawah.
  4. Sejukan kek dan dibahagi 3 atau biarkan begitu saja.
Untuk moistnya satukan 100 gm coklat masak, 1 sudu besar susu pekat manis dan 3 sudu besar air panas dan cairkan secara double boiler hingga pekat dan curahkan diatas kek dan hiaskan ikut suka.Selamat mencuba.

Terima kasih kat tukang bagi resepi yang superb ni..hanya di... http://www.resepi.mesra.net.com

Memang main buat je tadi..tanpa berfikir panjang pun.. Hasilnya..Gila tawar...!! Hahaha..X de la gila tawar..tapi bagi budak yang suka manis, agak tawar la...So, aku yang pada asalnya x nak buat topping, lantas pergi mencairkan coklat dan topping kek aku..pastu aku taruk sikit yang macam rice warna-warni tu..

Inilah hasilnya. Kek buatan Shyima seorang diri yang pertama ! Jjang !


Sebabkan banyak lebihan koko (sebab overdose air), Shyima buat kek kali kedua..Hadoila..Mungkin terover konfiden di situ..Sebab tu la kek kedua jadi lembik jer..X jadi pulak..X pe la...Belajar..





Mungkin kualiti kamera x bagus..sebab tu nampak gelap je..tapi actually x hangit pun tau..Lagipun dah topping dengan coklat, so kaler die agak berkilat dan rasa lebih coklat la ! Yeeaayyy !!! Tahniah kat diri sendiri..

p/s : mencuba pelbagai masakan sebab teringin nak jadi housewife..hehehe..hopefully...

1 ulasan:

  1. pergh..looks sedap giler la kek coklat...
    hahhahaa...nak sket..
    pst- thx atas entri ko pasal lelaki ensem vs tak ensem...aku copy n edit sikit2..then aku tambah lelaki aww ngan lelaki skema..heheheh

    BalasPadam