Ahad, Ogos 15, 2010

SEBELUM Mendapatkan Lesen. Kisah Shyima ditahan JPJ n Polis~~~

Ye,ye..Aku baru nak gi mendapatkan lesen..Both motokar n motorsikal. Alarh. Tapi, belum terlambat lagi pun. Amek lesen ni x kisah ar pasal umur. Tapi kalau amek SPM umur 30 tahun,,,erm....boleh lar...

Neway, Shyima nak citer2 sket pasal pengalaman mendapatkan lesen nie. So far update ni ditulis, Shyima belum dapat L lagi........................HUHUHUHU !

K. Sebelum dapat lesen. Selama ni kan dok kat kampung jer. Mane la kisah sangat if ade lesen or tak de kan. pas abes SPM, aku goyang kaki macam The King of Da World n kemudian sambung blajar kat PSIS.

Time praktikal, iaitu time aku sem 3, aku kene buat praktikal. Aku pilih UPSI. So, aku praktikal la kat situ.Nak dipendekkan cerita, aku n Huda (kawan sekelas yang praktikal kat UPSI gak), kami adakalanya naik motor berdua.
Shyima dan Huda in PINK lar !!!!

Si Huda ni ade lesen. Si Shyima ni x ade lesen.

Atas faktor keberanian kematian (brani mati) dan faktor endurance, Shyima yang bawa motor nie. (Kalau Huda bawa entah pukul berapa sampai umah) Hehehe..Sori Huda...

Dalam tempoh 6 bulan praktikal tu, n dalam tempoh2 yang kami bawa motor, kami pernah ditahan polis trafik skali, JPJ  dua kali...Hahahahaha...Giler padan muka !

Time kene tahan polis tu, Shyima baru lap dari simpang 4 lepas trafik light. Belok2 terus jumpa polis ! Cilakak ! Patutlar orang lain belok simpang lain.
Polis tu tahan kami. dan tanye " Mana lesen awak?"
Aku sumpah gelabah. Aku buat2 cari dalam purse sambil membebel, 
"Encik ni. Saya dah tua-tua macam ni x kan x de lesen kot? Saya ni kan perempuan. Kalau saya x ada lesen, manelah saya berani bawa motor." , sambil berpure-pure mencari lesen yang x wujud dalam purse.
"Baiklah. awak boleh jalan."
Sambil tersenyum kambing, aku lambai tangan n cakap "Terima kasih encik "

Pastu kami pun berlalu dengan gelak tawa.

Tu kene tahan polis. Haaaaaaaaaa.............

Ade satu hari ni aku kene tahan JPJ. Sebab serius x perasan (even jalan tu lurus n memang balai JPJ punyer port pun kat situ gak). Kebetulan plak tengah speed. 

Pas kiteorang perasan ade roadblock, dengan slumber badaknye, kiteorang berenti kat tepi jalan, tuka posisi. Lantak ar JPJ tu nampak ke x, yang penting time kene tahan, Huda yang berlesen tu yang sedang memulas minyak.

OK.
Nasib agak x baik ar.JPJ tahan gak. Die suruh berenti kat tepi jalan. Huda dah wat muka gelabah dah. Aku buat muke konfiden + innocent + kool gitu. 

JPJ check motor. Die tanye, roadtax motor ni mana. 

Jeng ! kami tiba2 teringat pesanan empunya motor.

"Jikalau kamu terserempak dengan JPJ, hendaklah kamu tepukkan tangan sebanyak 3 kali. dan menyahut namaku sebanyak 3 kali. Maka aku akan muncul ! "
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz..................................OPpspspssppspsssssssssss...

Actually,

"Kalau korang nampak JPJ n die tanya pasal roadtax, roadtax ade dalam tempat duduk kamu tu taw", kate empunya motor.

Dengan suspender nyer, kami bukak seat tu. 

Aiyark ! Syial tol ! Yinnadei ! X ada dowh !

JPJ   : Hah, mana roadtax kamu?
Huda : Encik. Ni kami pinjam motor orang je  ni en. Orang tu cakap ade dalam ni. Saya betul2 tak taw.
Shyima : Kejap2, roadtax tu rupe die cam ner?
Huda : Yang petak yang selalu tampal macam kat keter tu.
Shyima : Aku ingatkan motor x yah pakai roadtax.
JPJ   : Kamu biar betul.
Huda : (teresak2. entah betul ke berlakon entah) Encik betul kami x taw. ni motor pinjam je ni encik.

Akibat kesian tengok muke Huda yang cemik jer camtu, JPJ pun dengan tenangnye melepaskan kiteorang.
JPJ : Kali ni saya lepaskan awak. lain kali periksa dulu sebelum bawa.
Huda : Baik encik. Kami janji. Janji x buat lagi dah.
Shyima : Em. Betol2. X buat lagi dah. (aku x janji ek)

Lalu kami pun berlalu pergi balik umah. Huda sebenarnye memang nangis pun..Hehehe..aku ingat die buat lakonan terbaik macam aku selalu buat.

Lagi satu kes ni, sempoi sikit.

Aku bawa motor cam biasa. Huda dok belakang. Dah aku dok speed, x dan nak berenti 2ka passenger.

Aku bawa. Huda belakang dah gelabah dah. Dok tarik2 baju aku. Aku steady ag....

Depan JPJ, aku senyum menggoda, aku angkat tangan n cakap "Assalamualaikum Encik !"
"Waalaikumussalam...."

Dan berlalu pergi secara innocent.

Hahahaha.

Sume bende ni aku consider as TUAH AYAM jer.

Manusia, hidup ni berputar. Adakalanya di atas adakalanya di bawah. 

So, skrg aku dh sedikit insaf (x de kaitan dengan unsur keinsafan pun)

Aku sekarang tengah amek kelas, ceramah n ntah pebenda untuk buat lesen..

(even gie keje naik motor untuk perjalanan 1/2 jam dengan 80 km/j...kelajuan aku plus2 sket ar..ermm..sket kot....ye lar tu!)

Hope tuah ayam kekal lama sket denganku sampailah aku dapat lesen nanti !!!!!!!!!!!




1 ulasan: