Khamis, Julai 08, 2010

Kita, Aku dan I .

Yg dimaksudkan kt sini ialah kata ganti diri. Kata ganti diri sendiri kt org len. Ha, ni ade citer la sket d sebalik tajuk yg simple-dimple niey.
Begini citernyer...

Pd suatu ms dulu, ak yg keturunan pure banjar nie terbiase ckp aku dgn sumer org even parent pun..Em, ye btl. Org banjar bahasakan diri mereka aku. Even dgn parent or org tua mane pun. So ak dh terbiase lar...Mcm mmg itu lah kata ganti diri yg telah ak set dlm kepala otak.

Pas2, time kt skola rndh, kwn2 ak t'dgr conversation ak dgn mak aku. Dorg terkejut baban bler dgr ak bahasakan diri aku ,'aku' dgn mak ak...Bkn takat t'kejut. Even berperasaan ak ni kuang ajar dgn mak bapak plak...Dorg pn tegur la aku..Dorg ckp, if ckp aku, nnt jd hantu paku. (Huh,sume bdk2 ditakutkan dgn citer nie! Tipikal ar..)

Ak siyes konpius. Sbb x taw la plak selame ni ckp aku dgn parent 2 slh. Pas2 ak 2ka kata ganti diri menjadi kite. Contoh ayat: "Mama, kite nk pnjt pokok rambutan ni lah.", "Kite, kite?? Kamu ni berapa ramai?", "Kite sorang jela nk pnjt."

Erm...pas2 ak pk blk. Btl gak kate mak aku. Kite 2 cm ramai plak. Nk d jadikan cter, ak jarang gune kata ganti diri dh pas2..ak kdg2 gune orang. "Orang dh mandilah". xpn gune Mima. " Mima ade duit lagi."...Blh dikatekan ak agk bingung gak ar sepanjang high skul sbb x de kate ganti diri yg tetap.

Skrg nie, ak modenkan diri + gedik2 punyer. Kalau mama tnye, "Siape yg tumpahkan air ni?" , ak akn jwb, " I la yg tumpahkan mama."

Owh..such a geli minah ar aku nie.. tp x pe..ske ati aku lar..lg pn, nmpk manje2 sket..(dushum sket pp tembam aku nie)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan